Kursus Naik Pangkat KRS!!

Camne nak mula citer ek? ok. cam ni lah....
Aku mula kenal dunia Kadet Remaja Sekolah ni masa aku Tingkatan 1..
Dan masa tuh aku tak tau apa-apa pun pasal benda nih.. Dan boleh kata sampai sekarang aku masih tak tahu apa benda nih.. Tapi aku mula belajar.. dan belajar... Seronok woo belajar pasal benda nih!
Alhamdulillah,, lepas aku masuk Sekolah K rezeki aku pergi Kursus Sarjan and Staf Sarjan.. dan alhamdulillah rezeki aku dapat staf Sarjan.. Lepas tu aku terpilih lak untuk pergi Kursus Pegawai Waran. Cuak jugak masa tuh.. Dan sangat terasa tak bersemangat... Tapi aku redah gak! Aku pergi gak Kursus tu.. Aku buat gak ar yang terbaik..

~First day kat sana.. memang rasa tak best gilerr.. Rasa nak balik jer.. Dak2 Hulu Langat pon... Semua tanya bila nak balik..!! Termasuklah aku!Ice breaking tak best!

~Second day.. Ujian bermula... Aku yang ditempatkan di kumpulan 7 telah mulakan ujian dengan ujian keusahawanan... Kena buat  nasi lemak! JAdi ker?? Of course kurang jadi! Nasi tak cukup santan,, sambal masam! Tapi tak tau la apa kena dengan deria rasa jurulatih dia kata kitorang punya sedap!.. Tak tau nak cakap apa la kan.. Dah rezeki... Tapi satu ar.. memang superb! ikan bilis goreng aku!! Memang cukup rangup!! MANTOP!.. Lepas tu kitorang kena buat ujian Kerohanian dan Pengucapan Awam... Aku nangis! Sebab tertouching cakap pasal mak abah nih... Lepas tu pulak aku kena buat ujian tali-temali dan gajet.. Yang tali-temali tu aku kena ajar salah satu ikatan pendaki.. Aku pilih buat ikatan kerusi... Agak ok la.. Berjalan lancar.. Alhamdulillah.... Tapi gajet,, agak kantoi.. sebab tak sempat siap satu.. tak stabil satu..
Tak tau lah bape banyak markah aku dapat... Kemudian kitorang ke pengkalan ikhtiar hidup pulak... Kena buat serkap,, jerat, mata kail dan tangkap ikan keli! Jujur first time aku buat semua menda alah tu.. Alhamdulillah ok la.. tak de la cemerlang...

~Malam pulak ujian bertulis.. Senang gile cam kacang goreng!

~ Hari ketiga.. Pagi-pagi lagi dah kena bangun untuk ujian fizikal... Sakit kaki woo.. Lepas tu kitorang mula dengan bantu mula.. Aku terangkan tentang Holger Nelson... Satu-satunya orang yang buat.. hehe.. rasanya dapat markah bomus! Lepas tu kompas dan orienteering.. Biasa-biasa jer.. Kemudian yang paling kemuncak Kawak kaki... Tak ada keyakinan langsung!! Dan aku memang buat hampeh gilo.. Last sekali!! Alam sekitar.. subjek paling aku suka.. !! Dia tanya pasal serangga.. burung,, hidupan liar dan ikan!! ALhamdulillah dapat la penuhkan semua ruangan kosong...dan!!! Habis!~!~

~Malamnye aku rasa tersangatlah ngantuk!!! Setiap kali orang cakap atau tazkirah,,, aku mesti terlelap... Lepas isyak,,, kitorang kena kumpul dan masa tu... Tuan Jepp dan Tuan Fiduk datang!!!! Wahh.. Teruja siott... Tapi aku tak berani ar nak tegur diorang.... Masa tengah tunggu keputusan,, Tuan Bustaman handle kitorang... Dia cite,, dia membebel... Untuk menghilangkan ngantuk aku pon mengacau lah budak budak HULA ni~~ Tapi lepas tak kacau,, aku ngantuk balik...aishhh.. Lepas minum malam.. baru la dapat keputusan... Mula-mula berharap gak la dapat... Tapi masa sebut PW 1.. tak ada pon nama aku... Masa diorang sebut PW2 kadet putra aku masih lagi berharap.. Tapi lepas tu,, aku memang betul2 redha... kalau tak dapat.. Sebab aku buat hal kot kat sana.. mesti kena penalty... Lepas sebut beberapa nombor untuk PW2 puteri,,,, aku buat dek je la.. sebab aku yakin aku tak dapat.. Sekali! Dia sebut 721.. Mula-mula aku buat dek tau.. Lepas aku dengar balik,, nombor aku kot!! Terus aku meloncat bangun.. Alhamdulillah la.. Aku orang pertama kadet puteri Hulu Langat dapat.. Agak bangga la... Masa diorang susun untuk rehearsal,, aku pandang Tuan Anwar.. Pastu dia tunjuk isyarat bagus! Alhamdulillah.. Bersyukur sangat!!!
Kat sini aku sertakan gambar2 masa aku kat sana..
Dari kiri : Syu, Ainina, Aisha, umi, Efa dan aku..Fatin (belakang)
 Aku dan Fatin
   Budak Budak Hulu Langat
   Efa dan aku

Comments

Popular posts from this blog

Ibu ayah dengarlah kami

سباحة

Sejuk hati~