Selamat Tahun Baru...

Assalamualaikum..
Mesti dah banyak sangat post tentang Tahun Baru untuk 2013 ni kan..
Tak mustahillah kan. Sebab tahun baru , jadi semuanya perlulah baru..
Post baru, rumah baru, perabot baru, baju baru..
Eh? Ye ke? Perlu ke semua ni?
Boleh je kalau anda mampu selagi tak berlebihan..
Perabot-perabot, baju-baju yang dah tak nak guna tu apa kata sedekah dekat orang.. Dekat masjid ke.. Untung-untung dapat pahala. InsyaAllah. Yang penting hati kena IKHLAS.

Jadi, bercakap tentang tahun baru ni.. Perkara paling femes diperkatakan dan perlu juga dititik beratkan ialah tentang...... AZAM! Ya, azam. Jadi, marilah sama-sama kita perbaharui azam kita dengan sebuah MATLAMAT yang sangat jelas. Jangan lupa susun STRATEGI untuk capai apa yang kita nak tu. Kalau tak hasilnya sama la dengan tahun-tahun lepas tu.. SIA-SIA namanya tu. Dan nampak sangat kita tak pernah berubah.. Apesal pulak? Yela, kalau kita dah berubah mestilah kita dapat apa yang kita nak. Betul tak? Sebab matlamat kita ni lah yang mendorong kita untuk berubah. Dan perubahan harus bermula daripada diri kita sendiri. Orang lain tak kan boleh ubah kita. Kita minta tolong macam mana sekalipun. Mereka tetap tak boleh ubah diri kita.. Sebab......... Semua keputusan ada di tangan kita.. Cuba ingat balik.. Masa kawan kita cakap atau nasihat minumlah kopi... Tapi masa tu pulak kita teringin sangat nak minum jus oren. Sah-sah kita akan cari jus oren juga kan? Jadi macam mana? Kita ni lagi degil nak dengar cakap orang lain daripada cakap sendiri. Jadi lebih baik cakap dengan diri sendiri kan?

Apa-apa pun.. Mulakan tahun baru ini dengan BISMILLAH. Semoga Allah melindungi kita dan memberkati hidup kita sepanjang tahun ini dan akan datang. Dengan syarat kita mestilah buat apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang.
Ada cikgu aku cakap, sebenarnya kejadian kita susah nak dapat kerja, nak dapat jodoh dan sebagainya tu adalah satu bala Allah turunkan atas dosa yang pernah kita lakukan.. Boleh kata macam kafarah dosa la ni. Jadi solusinya???? Tepuk dada tanyalah iman.. Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Ibu ayah dengarlah kami

سباحة