Menjadi diri sendiri

Assalamualaikum
Bismillahirahmanirrahim

Ramai orang suruh aku untuk menjadi diri sendiri. Aku sedar aku punya banyak karakter. Sekejap aku jadi begini. Kemudian menjadi yang lain. Rimas. Aku nak jadi diri sendiri!! Siapa aku sebenarnya?

Apakah "diri sendiri" ini adalah karakter yang ku bentuk sendiri atas kehendak diri sendiri atau kehendak yang lain?

Apakah "diri sendiri" ini terbentuk atau dibentuk?

Aku yang menjadi diri sendiri :
Mesra. Suka tersenyum. Suka membantu orang lain. Suka cerita pasal orang lain. Tak suka orang lebih daripada aku. Bla bla bla.

Thumbs up?

Nope! My friends love to hate me.  My friends love to say bad about me. Then , what is the purposes to be like myself or yourself if people still say bad about me or you?
Is it your fault or your friends fault?

For sure it MY/YOUR fault! Why? Because my self is bad!
Buat apa menjadi diri sendiri tapi buat orang tak senang hati dengan kejahatan kita? Yang paling penting sekali. Buat apa menjadi diri sendiri tapi ALLAH TAK REDHA?
In my opinion tak perlu jadi sendiri. Jadilah seperti apa yang Allah nak. Kembali pada fitrah. Itulah sebenarnya diri kita.

Allah kata
" tidak Aku jadikan manusia dan jin itu melainkan untuk beribadah kepadaku"
Maka jadilah seorang yang TAAT.

Allah kata
"Dan ingatlah ketika Allah berkata pada malaikat 'Aku hendak menjadikan khalifah di bumi'..."
Maka jadilah seorang yang BERKEMIMPINAN

Rinykasnya KAJI lah AKHLAK Rasulullah. Sebab AKHLAK Rasulullah sollallahu alaihi wasalam ialah Al-Quran. Al-Quran ialah kalamullah.

Rasulullah saw pernah bersabda mafhumnya :
"Aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak"

Akhir kalam NEVER BE YOURSELF. Kalo nak jadi jugak. Jadilah tanah. Kita kan diperbuat  daripada tanah. Hina. Bermanfaat pada orang lain dan sebagainya.

Allahualam

Comments

Popular posts from this blog

Ibu ayah dengarlah kami

سباحة

Sejuk hati~